Nádasi Krisz: Hogyan írjunk könyvet?


 Szakkönyvekkel még nem túl sok élményem van, írással kapcsolatossal pedig még egyáltalán nem volt dolgom (már a nyelvtankönyveken kívül), így abszolút újdonságként olvastam Krisz könyvét. Kíváncsian vágtam neki, hiszen ahányféle ember, annyiféle vélemény áll fenn az írással kapcsolatban is. Ami legfőképpen felkeltette az érdeklődésem, hogy a könyv minél szélesebb körben próbál tanácsokat adni az írást gyakorló emberek számára.
 A könyv kinézetében szerintem nagyon jól el lett találva. Méreténél fogva akár utazások közben is könnyen magunkkal vihetjük, így gyakorlatilag bárhol segítséget nyújthat számunkra, amikor éppen írni támad kedvünk. Színeiben, elrendezésében tökéletesen passzol a témájához.
Író: Nádasi Krisz
Kiadó: Magánkiadás, 2016.
Oldalszám: 380
Eredeti ár: 4200 Ft
Fülszöveg: Az ​​írást meg lehet tanulni?
Igen!
Kreatív írás, novellaírás, könyvírás, blogposzt, levél, iskolai fogalmazás, esszé írása – a kiadvány minden kérdésre válaszol. Ez az egyedülálló szakkönyv bevezeti az olvasót nemcsak a regényírás, hanem az általánosságban vett írás titkaiba is. Nádasi Krisz író, szerkesztő azt vallja, hogy a fogalmazás is egy olyan készség, ami gyakorlással és tanulással fejleszthető.
Krisz megmutatja, hogyan nézzünk a műveinkre madártávlatból, mondandónkat hogyan tagoljuk részekre, majd elrepít bennünket a szavak, betűk világába is.
Könyv vagy egyéb fogalmazás tervezése!
Műfaji tanácsok!
Írástechnika!
Írói gyakorlatok, feladványok, példák!
Saját kéziratunk szerkesztése!
Könyvcím és fülszöveg írása!
Gyakorlati tippek!
Nádasi Krisz író és szerkesztő. Írástechnikai, illetve irodalmi rovatot vezet különböző portálokon, tanácsadással, oktatással foglalkozik; intézményesített formában, állami ösztöndíjjal vesz részt fiatal írók mentorálásában. Írástechnikai blogjának olvasói 90%-ban visszatérő vendégek, korábbi e-szakkönyvei vezetik a tankönyv kategória eladási listáját. Jelent meg könyve hagyományos kiadásban és magánúton is. Hitvallása, hogy mindenki, aki szívesen ír, megérdemli a bátorítást és támogatást – és persze a tudást.
 A könyv egyik legnagyobb erőssége azon túl, hogy sokrétű segítséget próbál nyújtani az íráshoz, hogy az ötleteket, tanácsokat nem csak leírja, hanem példákkal bemutatva próbálja rávezetni az olvasót arra, hogy a megfelelő információkat hasznosítani is tudja. A példákon kívül különböző gyakorlati feladatok is találhatóak szinte mindegyik részben. Ez abból a szempontból is hasznosnak ígérkezik, hogy ösztönzően hasson azokra, akiknek szükségük van az ilyesféle tanácsokra. Ezeknek köszönhetően az alkotást nemcsak a könyv végén kezdhetjük el, hanem már közben is intenzíven gyakorolhatunk a feladatokon.

 Tekintve, hogy a Prológus projektjének keretein belül olvastam el Krisz könyvét, így sokkal inkább a tanácsok hasznosságára, felépítésére kellett koncentrálnom, minthogy én is aktívan dolgoztam volna egy készülő könyvemen. Ebből adódóan voltak olyan részei, melyeket kicsit töménynek éreztem, ezeknek olvasása sokkal nehezebben ment, mint mondjuk a többi esetében. Ezért is javasolt pontról-pontra haladva, az éppen számunkra is aktuális részeket tanulmányozni. Ehhez is bőven kapunk segítséget a tartalomjegyzékben és a különböző összegzésekben is. Így sokkal könnyebb lesz a mi munkánk is, ha részleteiben is nagyobb figyelmet fordítunk rá.

 Alapvetően sokkal személyesebb hangvételű, mint amilyenek a szakkönyvek általában lenni szoktak. Eleinte ezt egy kicsit furcsának tartottam, de aztán ahogy egyre jobban haladtam előre, úgy beláthattam, hogy minden szempontból könnyedebb volt ez így. És talán a tanácsokat is egyszerűbben sajátíthatjuk el, mintha teljesen száraz információkról kellene olvasnunk. Ebből a könnyedségéből az elhelyezett néhány reklám tudott kizökkenteni. Tudom, hogy magánkiadás, de ez engem akkor is zavart.

 Nádasi Krisz már az elején leszögezi, hogy az egész könyv az ő véleményét tükrözi. Lehet ezt másképp is csinálni, de ő mégis ezt vallja. Ez nekem abszolút pozitívum volt, hiszen valóban sokfélék vagyunk, különböző gondolkodással. Amit viszont néhol furcsálltam, hogy miután kijelent valamit, például x módon kell egy dolgot csinálni, semmiképpen sem y módon, azonban pár bekezdéssel arrébb már szó esik arról is, hogy van amikor az y is működik. Persze, ez is teljesen érthető, viszont én akkor elsőként nem nyilatkoztam volna ennyire elutasítóan.

 Összességében rengeteg hasznos tanácsot tartalmaz a könyv, bárkinek hasznos lehet, aki írással foglalkozik, vagy szeretne még mélyebben foglalkozni. Nem csak egy egyszerű leírással találkozhatunk benne, hanem elég mélyen beleáshatjuk magunkat a témába. A könyvírás különböző mozzanatain túl szó esik kisebb terjedelmű írások elkészítéséről is. De nem csak az írás folyamatát kísérhetjük végig, hanem apróbb tanácsokkal is ellát minket az író.

Értékelés:
Borító:

Üdvözlettel: Uszáma.

0 Megjegyzések