Ken Follett: A titánok bukása


 Érdekes sorrendben sikerült megismerkednem az Évszázad-trilógiával, ugyanis anya meg szeretett volna lepni egy könyvvel, de a trilógia 3. részét vette meg. Utánaolvastam, és azt írták, egymástól függetlenül is lehet olvasni a köteteket. Én ragaszkodtam a sorrendhez (na meg így volt egy plusz okom is újabb könyvek beszerzésére), így megvettem az első két részt is. A GABO kiadó igazán igényes munkát végzett, mind külsőben, és belsőben is egyaránt. A borító jól passzol a történethez, a kötés is nagyon masszívra sikeredett, ami egy ilyen nagy terjedelmű könyvnél elengedhetetlen. A fordításban sem érzékeltem semmi kivetnivalót, aminek nagyon örültem, ugyanis tudjuk, mennyire zavaróvá tud válni, ha egy könyv tele van hibákkal.
Író: Ken Follett
Kiadó: GABO, Budapest, 2010
Oldalszám: 968
Eredeti ár: 4790 Ft
Fülszöveg: A VÉRES ÉS GYÖNYÖRŰ HUSZADIK SZÁZAD TÖRTÉNETE ÚGY, AHOGY AZT CSAK KEN FOLLETT TUDJA ELMESÉLNI.

A titánok bukása a század történelmének első húsz, felkavaró éve, amely nemzetek bukását és felemelkedését hozta. A cselekmény középpontjában egy angol arisztokrata, Fitzherbert gróf áll, akinek Elisaveta orosz hercegnő a felesége. Miközben a gróf a walesi szénbányákban szipolyozza ki a bányászokat, kastélyában uralkodókat és diplomatákat lát vendégül. 
Ezen diplomaták egyike a rejtélyes Walter von Ulrich gróf, a német követség attaséja, aki beleszeret a gróf szabadgondolkodású húgába. A vendégek közt több különös alak is felbukkan. Egyikük Wilsonnak, az Egyesült Államok elnökének személyi titkára. Amerikában pedig él egy orosz üzletember, Vyalov, akiről mindenki tudja, hogy a szesztilalmat kihasználva tett szert roppant vagyonára. Vyalov szolgálatába szegődik, majd elcsábítja annak lányát Lev Peskov lovász, aki hamis útlevéllel vándorolt ki Petrográdból. Bátyja, Grigorij Peskov öntudatos munkás, a kommunista vitakör tagja, majd az 1917-es oroszországi forradalom egyik vezetője. Lenin és a bolsevikok győzelme után komisszárként a Kreml egyik elegáns lakásába költözhet be családjával. 
Ezeknek a világ különböző részein élő családoknak a sorsa a nagy történelmi események, elsősorban a világháború során egymásba kapcsolódik. 
A titánok bukása – Ken Follett többi regényéhez hasonlóan – izgalmas, mesterien felépített cselekményű regény, amely megmutatja, hogyan sodródott bele Európa és Amerika az első világégésbe.
 Bevallom őszintén kicsit tartottam a könyvtől, ugyanis tisztában vagyok a történelmi hiányosságaimmal, valamint nem éppen nagy történelem rajongásomról vagyok híres. Már az elején leszögezem, hogy ehhez a könyvhöz szükséges valamilyen szinten érettnek lenni. Ez nem egy könnyed olvasmány, hanem igenis komoly odafigyelést igénylő mű. A könyvben lévő erotikus/szex jelenetek sokaságáról nem is beszélve.

 Mint említettem, egy nagy terjedelmű (968 oldal) történetről beszélünk, ami különböző nemzetiségű és más társadalmi rétegből származó családok  életét mutatja be az olvasó számára. Bemutatja, hogyan alakult ki az első világháború, mik történtek a háború idején, melyik ország hogyan "keveredett" bele, és a végkifejlet eseményeit is megismerhetjük a történet kapcsán.

 A rengeteg történelmi leírást és ezeknek az eseményeknek a történését nagyszerű módon mutatja be a szerethető és részletesen kidolgozott személyek mindennapjain keresztül. Főként ebben látom a könyv sikerének az okát, ugyanis amellett, hogy részletesen betekintést nyerhetünk a XX. századi politikusok/nemesek és a munkásosztály/szegényebbek magánéletébe, mégis olyan "könnyedén" vonja be a fontos politikai, közéleti döntésekbe is a szereplőket, ezáltal az olvasókat is. Ennek az egyensúlynak köszönhetően, a szereplőkön keresztül, a saját bőrünkön érzékelhetjük a régmúltbeli eseményeket, egyáltalán nem csak egy "ridegen" leírt történelmi könyvvel ismerkedhetünk meg.

 Mivel a történet is nagy időintervallumot ölel át, így a különböző karakterek fejlődését még inkább érzékelhetjük. Olvashatunk felnőttévállásról, érzelmekről, vágyakról (elfojtott vágyakról is), komoly döntésekről, és ezeknek a döntéseknek a még komolyabb végkifejleteikről. Szó esik továbbá a XX. század egyik legfontosabb változásáról, innentől kezdve indul el egy folyamat, ami "egyenlő" jogokat kezd biztosítani a nők számára, még akkor is, ha ez a dolog elég gyerekcipőben járt akkoriban. Tehát valóban komoly, meghatározó dolgokról, hitelesen ábrázolt történésekről van szó, a háborús eseményeken kívül is.

 A főszereplők közül nehéz akár egyet is kiemelni, hiszen mindenki kulcsfontosságú és meghatározó személyiség. (A bejegyzés alján azért megpróbáltam összegyűjteni kedvenceimet.) Érdekes volt továbbá, hogy az író ennyire más embereket miként "hozott" össze, és mily módon kapcsolta össze életüket. Ez a történet folyására nézve is akadálytalanul működött.

 Bár az elején elég lassan haladtam vele (közben több könyvet is olvastam mellette), a háborús részek közben nagyon belejöttem az olvasásba, és gyorsan ki is végeztem. Nagy terjedelme (és a történelemmel való borús kapcsolatom) ellenére is sikerült szinte az egész könyv ideje alatt fenntartani érdeklődésem, csak néhány bővebben kifejtett politikai esemény leírásánál kalandozott el a figyelmem. Amit még pozitívumként tudok felhozni, hogy mióta elolvastam fokozottan elkezdtem érdeklődni a történelmi, politikai regények iránt, ami igazán sokat elárul a könyvről.

 Én biztosan kötelezővé tenném középiskolákban ezt a könyvet történelem órákra, így talán (ha már nálam is sikerült érdeklődést kiváltania; az általa szerzett tudás pedig abszolút nem elhanyagolható) sokkal könnyebb lenne megérteni, tisztában lenni régmúlt idők történéseivel. Ajánlom mindazoknak, akik szeretik a történelmet, és saját példámon tapasztalva azoknak is, akik nem kifejezetten. Hamarosan érkezem a másik két rész értékelésével is.

Értékelés:
Borító:
Kedvenc karakter(ek): Billy, Ethel, Maud, Lev.

Üdvözlettel: Uszáma.

0 Megjegyzések