Janne Teller Semmijét már korábban volt szerencsém olvasni, és anno hihetetlen nagy élményt nyújtott az írónő. Ennyire szépen megírt és rengeteg mondanivalóval, filozofikus értelemben vett szinten, rendelkező kötet engem személy szerint igencsak el tud varázsolni. Így nem is volt kérdés, hogy belevágjak-e a Minden című, immáron több kis történetet magába foglaló könyvbe. Szerencsére most sem kellett csalódnom, hiszen a Minden, ahogy a cím is mutatja: Minden volt. Ennyi érzést és életet egy ilyen kis kötettől nem is igazán várna el az olvasó. Úgy gondolom, hogy a két kötet nem zárja ki egymást, sőt! Javaslom mindenkinek, hogy párban érdemes belevágni, hiszen a kettő együtt még nagyobb remeket alkot, és nem kicsit hozzátesznek egymás olvasásélményéhez. Erre számomra remek alkalmat biztosított a Libri 1+1/2-es akciója, amit érdemes átnyálazni. Na, de nézzük a továbbiakban történetenként a kötetet.
Kiadó: Scolar
Oldalszám: 178
Eredeti ár: 2495 Ft
Fülszöveg: Miért vannak előítéleteink? Miért közösítünk ki bárkit, vagy éppen miért emelünk zsarnokká? Miért hatalmaskodunk a kiszolgáltatottak felett? Miért vagyunk erőszakosak? Miért élünk vissza a bizalommal?
Janne Teller elsősorban fiataloknak szóló népszerű és sikeres könyvei élénk vitát kavarnak a világban. Elég, ha csak a Semmi körüli nemzetközi botrányokra gondolunk (a ma már kötelező olvasmánnyá avatott regényt először betiltották még a toleranciáról híres Dániában is!). A dán írónő Minden című novelláskötetében ismét olyan konfliktusokat helyez a középpontba, melyek mindnyájunkat érintenek, s életünk folyamán egész biztosan találkoztunk velük. Mi kényszerít például egy fiatalembert arra, hogy erőszakot alkalmazzon? Meg lehet-e érteni az intoleranciát és a szélsőségességet? A bosszú mikor elfogadható indíték, egyáltalán erkölcsileg elfogadhatóvá lehet-e tenni a bosszúállást? Janne Teller új, fontos és provokatív könyvében súlyos és kényelmetlen kérdéseket tesz fel, miközben szembesít tetteink legszörnyűbb következményeivel is.
Teller tömör, szófukar, nyers prózájával és a metafora erőteljes használatával kényszeríti az olvasót az állásfoglalásra, nem ad kibúvót, minden egyes novellában döntenünk kell helyes és helytelen, jó és rossz között.
Nyolc történet, ami élesen belénk vág – asszimilációról és kirekesztésről, előítéletről és intoleranciáról, gyilkosságról és halálbüntetésről, erőszakról és bosszúról, integrációról és kulturális sokféleségről.
Janne Teller elsősorban fiataloknak szóló népszerű és sikeres könyvei élénk vitát kavarnak a világban. Elég, ha csak a Semmi körüli nemzetközi botrányokra gondolunk (a ma már kötelező olvasmánnyá avatott regényt először betiltották még a toleranciáról híres Dániában is!). A dán írónő Minden című novelláskötetében ismét olyan konfliktusokat helyez a középpontba, melyek mindnyájunkat érintenek, s életünk folyamán egész biztosan találkoztunk velük. Mi kényszerít például egy fiatalembert arra, hogy erőszakot alkalmazzon? Meg lehet-e érteni az intoleranciát és a szélsőségességet? A bosszú mikor elfogadható indíték, egyáltalán erkölcsileg elfogadhatóvá lehet-e tenni a bosszúállást? Janne Teller új, fontos és provokatív könyvében súlyos és kényelmetlen kérdéseket tesz fel, miközben szembesít tetteink legszörnyűbb következményeivel is.
Teller tömör, szófukar, nyers prózájával és a metafora erőteljes használatával kényszeríti az olvasót az állásfoglalásra, nem ad kibúvót, minden egyes novellában döntenünk kell helyes és helytelen, jó és rossz között.
Nyolc történet, ami élesen belénk vág – asszimilációról és kirekesztésről, előítéletről és intoleranciáról, gyilkosságról és halálbüntetésről, erőszakról és bosszúról, integrációról és kulturális sokféleségről.
Miért?
Ahogy úgy ringatják a csípőjüket, szemüket a földre szegezve
A török szőnyeg
Sárga fény
Míg a halál el nem választ
Mi minden vezet el odáig egy ember életében, hogy bűncselekményt kövessen el? Sajnos van az az eseménysorozat, ahol elkeseredettségében cselekszik úgy, ahogy egy adott illető. Nem, nyilván senkinek sincsen elnézve semmiféle olyan cselekedet, amit nem helyesnek tituláltunk. Azonban MINDEN összefüggésben áll mindennel. Míg a halál el nem választ cselekményében ismét szerepet kap az egyház is, csakúgy mint ahogyan a Semmi esetében is sok-sok kérdéskör mellett ez is megjelent. Kinek van joga eldönteni, hogy valaki ítélete halálbüntetéssel záruljon? Vagy ha már mások életének kioltásáért felelős egy személy, akkor már nincsen "kegyelem"?
Madarak, virágok, fák
Nyalóka
Ez a kis történet is a kedvenceim közé került, ugyanis egy, mondhatni saját világában élő, "beteg" kisfiú mindennapjait követhetjük nyomon, akinek annyira zárt világa van, hogy kapcsolatait nagyon szorosan alakítja ki egy dologgal. Köztük volt már macska, és most éppen egy fa. Azonban az ő világában nagyon koncentrálni kell legjobb barátjára, hiszen amint egyetlen pillanatra elfelejt koncentrálni, elhagyja őt az. Számára ezek az apró dolgok jelentik a Mindent, minden más csak zavaró tényező. Milyen sok különböző Minden van, és lehet, hogy valakinek a Mindene teljesen eltér a miénktől, és amire mi azt gondolnánk, hogy rossz, az éppen valaki másnak megnyugvás. Minden csak nézőpont kérdése.
Minden

Borító:

Üdvözlettel: Uszáma.
0 Megjegyzések