Swift

Boldizsár Ildikó: Mesék a felnőtté válásról


 Amikor először fülembe jutott ennek a könyvnek a híre, egyből összekapcsoltam a gyakorlati használhatóságával, amit majd alkalmazni tudok a főként olvasás- és szövegértés fejlesztésre koncentráló foglalkozásaim alkalmával. Másrészt pedig saját érdeklődési körömből adódóan is egyértelmű, hogy mennyire is szeretem azokat a történeteket, amikben megjelennek azok a tipikus mesékhez kapcsolódó tanulságos motívumok. Jelen kötetben ez a tanulságáradat összekapcsolódik a felnőtté válással, méghozzá nem is akármilyen módon. Már külsejével is megnyert magának, hiszen egy nagyon masszív, de mindeközben szép kötetről beszélhetünk, melynek mind a védő-, mind pedig az alatta lévő borítója elnyerte tetszésemet. Mivel nem feltétlenül egyben érdemes elolvasni a könyvben található írásokat, így a könyvhöz kötött könyvjelző igencsak megkönnyítheti a dolgunkat. Szerencsére nem csak a külső, hanem a belső is tartogatott magában értékelendő dolgokat, melyeket a továbbiakban ki is fejtek.
Író: Boldizsár Ildikó
Kiadó: Jelenkor
Oldalszám: 404
Eredeti ár: 3499 Ft
Fülszöveg: „Megtörténik, akár akarod, akár nem. Felnősz. Ha nem szeretnél felnőtt lenni, azért – ha pedig szeretnél, csak nem tudod, hogyan, akkor ezért olvasd el ezt a könyvet. Harminckét mese a felnőtté válás nehézségeiről és szépségeiről: tizenhat a fiúknak és tizenhat a lányoknak, hogy könnyebben önmagukra és egymásra találjanak.” Boldizsár Ildikó

Boldizsár Ildikó legújabb meseterápiás kötetében tizenhat és harminckét év közötti olvasóknak ad útmutatást a kamasz- és felnőttkor határának átlépéséhez. A mesék jelentésének kibontásában és az önterápiában a szerző rövid, gondolatébresztő elemzései segítenek.
 Kíváncsi voltam arra, hogy milyen felépítésben, és milyen módon tálalva fogja összegyűjteni a könyvhöz kapcsolódó történeteket. A könyvet két részre oszthatjuk abból a szempontból, hogy melyik nemhez is szólnak azok. Másrészt a nemekre bontott felsorakozásban is figyelhetünk meg a mesék közötti egymásraépültséget, az addig "megszerzett" tapasztalatokat különbontva, a tanulságokat pedig ahhoz kapcsoltan megjelenítve. A meséknél, mint ahogyan lennie is kell, nem hosszú terjedelmekre kell számítani. Mondanivalójukra koncentrálva, a lehető legérdekesebb módon tálalva azt az olvasók számára. Az írónő minden mese előtt három piktogrammal illusztrálva jeleníti meg azt, hogy a mesében mivel is találkozhatunk aszerint, hogy milyen Hősről lesz szó, Mit tud már az abban a helyzetben lévő, és Mit tanult meg az események lezajlásával.

 Ami kicsit talán meglepett, hogy a könyvben lévő mesékre egyfajta gyűjteményként tekinthetünk, ugyanis nem az írónő tollából valóakkal találkozhatunk. Valamiért egyből arra asszociáltam, hogy az ő írásait olvashatjuk, melyek úgy készültek, hogy konkrét jegyekhez mértek jött létre a történet, vagyis a mese. Ilyen szempontból pont a fordítottját tapasztalhatjuk, amely talán egy kicsit meg is nehezíthette Boldizsár Ildikó munkáját. A mesék elején lévő piktogramok, és azokhoz tartozó kisebb iránymutatások segítségével még koncentráltabban tudunk azokra a jegyekre fókuszálni, melyeket aztán a való életben is hasonló eredményességgel alkalmazhatunk majd. Ilyen szempontból a pedagógusok munkáját is nagyon megkönnyítheti, az egyes helyzetekben alkalmazható anyagok kiválasztásában.

 A mesének gyógyító ereje van, mindig és minden korban alkalmazhatóak, általuk többféle területet is fejleszthetünk. A meseterápiáknak egyértelműen meghatározó szerepe van már napjainkban is, amellett, hogy ezeknek elterjedését még nagyban elő kell segíteni. Eddigi tapasztalataim alapján, bár nem is gondolnánk, de pedagógusi szempontból, ha kicsit elvonatkoztatunk azoktól a módszerektől, amik megszokottak, akár mesékbe integrálva, nagyon sok területet tudunk fejleszteni. Mindezek mellett pedig a "tanulás", mesék általi fejlesztés észrevétlen módon kúszik el a cél felé. Talán ezeknek a módszereknek a még eredményesebbé tételével, gyakorlatba történő integrálásával tudnánk még eredményesebbé tenni ezt az egész folyamatot.

 Mint ahogyan a könyv is felhívja a figyelmünket rá, valóban sok mindenki számára hasznosak lehetnek a kötetben összegyűjtött történetek. Sokfélék vagyunk, és személyünkön belül is mindenféle tulajdonsággal felvértezve rendelkezünk. Azáltal, hogy a történetekben többféle személyiségtípus jelenik meg, különböző viselkedési formákkal, szinte bármelyik helyébe beletudjuk képzelni magunkat, de talán akkor érhetjük el legjobban a célunkat, ha mindegyiket egyaránt értelmezni, megérteni tudjuk. Ezáltal nem is volt olyan kiemelkedő történet, ami leginkább megfogott volna. Mindegyiknek megvolt a maga különlegessége, ugyanúgy végigolvastam a lányoknak szóló részt, mint ahogyan a fiúkét is. Nincsenek korhoz és nemhez kötve, a helyzetek elgondolása, azoknak saját tapasztalatainkkal vett értelmezése.

 Összességében nagyon örülök neki, hogy a Prológus mesékhez kapcsolódó hetének keretein belül olvashattam ezt a minden tekintetben érdekesnek, és számomra alkalmazhatónak tekinthető kötetet. Bátran ajánlom szinte minden korosztály számára, legfőképpen azoknak, akik a felnőtté válás rögös útján járnak, esetleg velük foglalkozó szakmához kapcsolódó személyek számára. De azok se féljenek kezükben tartani, akik szeretnék áttekinteni az eddigi életüket, tapasztalataikat, és szeretnének még az életben tanulni, a változásra természetes folyamatként tekintve.


Értékelés:
Borító:

Üdvözlettel: Uszáma.

You Might Also Like

0 megjegyzés

Instagram